Page 17 - Inspectierapport Konijn & Ko 8+ BSO 02-12-2024
P. 17
Ouderrecht
Informatie
De houder van een kindercentrum informeert de ouders en eenieder die daarom verzoekt over het
te voeren beleid zoals beschreven in artikel 1.48d tot en met 1.57d van de wet.
(art 1.54 lid 1 Wet kinderopvang)
De houder van een kindercentrum informeert ouders en personeel over het inspectierapport door
het zo spoedig mogelijk na ontvangst op de eigen website te plaatsen op een gemakkelijk vindbare
plaats. Indien geen website aanwezig is legt de houder een afschrift van het inspectierapport ter
inzage op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.
(art 1.54 lid 2 en 3 en 1.60c lid 1 Wet kinderopvang)
De houder informeert, indien van toepassing, de ouders over de schoolvrije dagen waarop
kindercentrum-overstijgende opvang plaats zal vinden en de vormgeving hiervan, zoals dat
beschreven is in het pedagogisch beleidsplan.
(art 1.50 lid 1 en 2 en 1.54 lid 1; art 12 lid 4 Besluit kwaliteit kinderopvang)
De houder van een kindercentrum brengt de mogelijkheid om geschillen aan de
geschillencommissie voor te leggen op passende wijze onder de aandacht van de ouders.
(art 1.57c lid 2 Wet kinderopvang)
Oudercommissie
De houder van een kindercentrum heeft voor de oudercommissie, tenzij er op grond van artikel
1.58, tweede lid geen oudercommissie is ingesteld, zes maanden na registratie een reglement
oudercommissie vastgesteld.
(art 1.46 lid 2, 1.58 lid 2 en 1.59 lid 1 Wet kinderopvang)
Klachten en geschillen
De houder van een kindercentrum treft een regeling voor de afhandeling van klachten over:
- een gedraging van de houder of bij de houder werkzame personen jegens een ouder of kind;
- de overeenkomst tussen de houder en de ouder.
(art 1.57b lid 1 en 1.60c lid 1 Wet kinderopvang)
De regeling is schriftelijk vastgelegd en voorziet erin dat de ouder de klacht schriftelijk bij de
houder van een kindercentrum indient en dat de houder:
- de klacht zorgvuldig onderzoekt;
- de ouder zoveel mogelijk op de hoogte houdt van de voortgang van de behandeling;
- de klacht, rekening houdende met de aard ervan, zo spoedig mogelijk afhandelt;
- de klacht, uiterlijk zes weken na indiening bij de houder, afhandelt;
- de ouder een schriftelijk en met redenen omkleed oordeel op de klacht verstrekt;
- in het oordeel een concrete termijn stelt waarbinnen eventuele maatregelen zullen zijn
gerealiseerd.
(art 1.57b lid 2 Wet kinderopvang)
17 van 21
Definitief inspectierapport buitenschoolse opvang jaarlijks onderzoek 02-12-2024
Konijn & Ko 8+ BSO te Lochem